Parkinson Hastalığında Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon

Parkinson ilerleyici, nörodejeneratif ve fonksiyonel bozukluklara yol açan , beyindeki dopamin üreten hücrelerin hasarından dolayı oluşan bir hastalıktır. Dopamin akıcı ve uyumlu hareket etmemizi sağlayan bir kimyasaldır. Dolayısıyla eksikliğinde hareketlerimizin uyum ve akıcılığı kaybolur. Semptomlar genellikle tek taraflıdır. Sıklıkla 60 yaş ve üzerinde görülse de genetik faktörlerden kaynaklı 40'lı yaşlarda da görülebilmektedir.

Parkinson.jpg

Parkinson hastalığının başlıca belirtileri ;

• İstirahat halindeyken titreme (tremor),

• Kaslarda katılık ( rijidite),

• Hareketlerde yavaşlama (bradikinezi),

• Duruş bozuklukları ve denge kaybı.

Parkinson hastalığının diğer belirtileri arasında yatakta dönme güçlüğü, ayakları sürüyerek yürüme, donuk yüz, duraksayarak konuşma, gözün odaklanmakta zorlanması, yutma güçlüğü, salya akması vardır. Ayrıca depresyon, anksiyete, uyku bozuklukları, mesane problemleri, kilo kaybı, ayaklarda şişlik gibi belirtiler de görülebilir.

Parkinson hastalığının tedavisinde; medikal tedavi, cerrahi tedavi ve fizik tedavi ve rehabilitasyon yöntemleri kullanılmaktadır.

Fizyoterapinin amaçları egzersizlerle beraber hareketsizliğin azaltılması, dengenin geliştirilmesi, ince motor becerilerde kayıpların en aza indirilmesi, duruş bozukluklarının önlenmesi, kas gücü kaybının önlenmesi, yürüyüş bozukluklarının önlenmesi gibi yaşam kalitesini artırmaya yönelik uygulamalardır.

Başlıca beliritlerden en az ikisini yaşıyorsanız hekiminize başvurunuz. Parkinson tanınız koyulduysa en kısa sürede fizik tedavi ve rehabilitasyon almaya başlamanız yaşam kalitenizin düşmemesi adına büyük önem taşımaktadır.